veganskvardag.blogg.se

Vegansk vardag - mest vardagsmat, kanske lite annat. Studentvänligt, onyttigt, enkelt och gott (och sojafritt).

VEGAN BANOFFEE PIE - UNRAW, UNHEALTHY, DELICIOUS

Kategori: Bakning, Fika time

Hehehe. Jag har testat och testat och testat och funnit resultat. Det började med att jag såg Love Actually förra veckan (ja, i mars) och blev fett sugen på att prova banoffee pie för jag har alltid velat göra det för hallå, Keira Knightley säger ju att det är gott. Så jag googlade och provade och jag ba.. jaha. Så antingen kunde man göra en supernyttig raw version som förvisso skulle kunna vara asgod men jag var för snål för aátt köpa vissa av ingredienserna bara för att prova (typ dadlar, cashew, lönnsirap) så jag försökte självklart göra en egen studenversion och det gick.. inte bra. Inte katastrof men inte något jag skulle vilja dela med mig av och rekommendera. Så jag började kolla på "vanliga" banoffee pie-recept och istället började jag försöka veganisera detta. 

 
And I did. Med små veganska twerks n twists lyckades jag få en banoffee pie som säkert är miiinst lika god som originalet (som jag aldrig provat). Jag är så lycklig att jag vill gråta. Mitt recept innehåller i och för sig en hel del kokosmjölk och det kanske inte är det billigaste i världen, men det är ofta 3 för 25 på typ Ica och om inte annat kan man ju bara göra den inför ett riktigt festligt tillfälle.
 
 
Jag experimenterade en del med en jordnötsbotten men insåg att kombon jordnöt/kola/banan/kokos/choklad nästan blev för mycket (jag trodde aldrig jag skulle säga det). Så det var egentligen inte så svårt att veganisera denna paj, utmaningen låg i den kondenserade mjölken som jag tänkte skulle utgöra en riktigt bra grund för kolafyllningen. Så jag ba jaha vegansk kondenserad mjölk.. ja, man kan ju göra typ allt på kokosgrädde och man kan göra kokosgrädde på kokosmjölk so let's go. Och det funkade! Lycka. Så här är receptet som jag så stolt halvt skapat. 
 
Vegan banoffee pie:
Till bottnen:
- 300 gram digestivekex (ett paket är 400 gram)
- 100 gram mjölkfritt smör 
 
Till fyllningen:
-  2 burkar kokosmjölk (inte light)
- 3-4 msk lönnsirap/agave/flytande sötning (honung funkar såklart men är ej veganskt) 
- 2.5-3 dl brun farin 
- 100 gram smör 
- 3 bananer
 
Till toppen:
- 2 burkar kokosmjölk (som fått stå i kylen över natten/minst 1 timme) alt valfri grädde 
- eventuellt 1 banan till dekorering
- riven mörk choklad 
 
Börja med att hälla upp 2 burkar kokosmsjölk och valfri sötning (jag hade halvgammal lönnsirap hemma) i en kastrull. Låt det koka upp och dra sen ner värmen och låt det puttra i 30 min (!!! rör om då och då !!!). Det ska puttra ordentligt, inte sjuda, småkoka är kanske et bättre ord. Om värmen är för låg så tar det dubbelt så lång tid och slutresultatet blir att vätskan skär sig från fettet och så blir det typ grått (tro mig hehe) yuck. Detta är alltså skapandedt av den heliga kondenserade (kokos)mjölken. Vanligtvis när man köper kondenserad komjölk på burk så är den väldigt sötad och lönnsirapen lägger jag alltså till för att efterlikna originalet så mycket som möjligt.

 
Medans kokosmjölken puttrar kan man göra bottnen. Mixa digestivekexen tills de är helt krossade i typ en matberedare eller med de medel man föredrar (typ hammare?). Smält smöret på låg värme i en kastrull (klart man kan micra men blir oftast väldigt ojämnt smält och slutar med att smöret kokar) och häll över digestivekrosset och mixa samman. Pressa ut geggan i botten på en springform eller pajform och tryck upp längs kanterna. Man får liksom pressa till det ordentligt så att det håller ihop, smöret hjälper dig om du bara pressar lite. In i kylen med bottnen! 
 
När kokosmjölken puttart/småkokat i ca 30 min (med viss omrörning) så bör den har tjocknat och kanske är den liiite mindre kritvit. Grejen med kondenserad mjölk är ba att man ska reducera bort 25% av vätskan väldigt långsamt, typ. Smält smöret till fyllningen i en panna (inte gjutjärn, jag har rostfritt stål, teflon funkar utmärkt) och häll över farinet och låt det smälta ihop med smöret så gott det går. Det ska vara på ganska låg/medelvärme. Häll sedan över den kondenserade mjölken och rör ordentligt. Kolablandningen ska nu småkoka, om inte - höj värmen. Låt det koka under omrörning i ca 2 minuter, det ska bli ganska tjockt. Jag rörde med en silikonslickepott och det ägde för inget geggade fast nånstans. Ta ut formen ur kylen, häll upp kolafyllningen och smeta ut den. In i kylen igen. Pajen bör stelna helt innan man börja skiva på bananer och slänga på grädde så dessa steg kan man göra dagen innan och sen låta den stå i kylen över natten (av erfarenhet kan jag dock säga att pajen klarar sig bra helt färdig i kylskåp över natten också, eftersom bananerna ligger under grädden blir de inte äckliga). 
 
När pajen stelnat (kanske en timme) är det bara att skiva de 3 bananerna och lägga på kolan i vilken form/mönster man vill. Sedan är det dags för grädden. Now - om man inte gillar kokos så galet mycket eller bara gillar grädde mer, skippa de sista 2 burkarna kokosmjölk och vispa valfri grädde och häll på över bananerna. Om du gillar kokos (eller bara vill prova/har asmycket kokosmjölk hemma som jag hade när jag provade fram receptet) så låt dessa två burkar stå i kylen i minst 1-2 timmar, kanske ställ in dem natten innan? Ta ut när det är dags och skopa ur det som hårdnat uppe på toppen (mjölken har separerat) och lämna "vattnet" som blir kvar under. Vispa med en elvisp och släng gärna i en nypa vaniljpulver. Kokosgrädde! 
 
När du toppat pajen med kolan och bananerna och grädden så är det bara att riva över lite mörk choklad och skiva på lite mer banan eller dekorera precis hur du vill och sen ba ÄTAAA 

PS. Om man kokar kokosmjölken ännu längre, ca 2 timmar, så blir den till en urgod kolasås. Detta kallas för coconut jam och är typ en legit grej. Peace 
 

KOMMENTARER:

  • Inez säger:
    2016-03-19 | 08:49:47
    Bloggadress: http://botellonz.blogg.se

    Var har du hittat digestivekex som är veganska? ÄLLSKKAAR banoffe pie och dör om jag kan äta det igen sen jag blev vegan!!

    Svar: De vanliga från McVities, den där röda förpackningen, är veganska!! Såå gott du måste verkligen prova :D
    Vardagsvegan

Kommentera inlägget här: