veganskvardag.blogg.se

Vegansk vardag - mest vardagsmat, kanske lite annat. Studentvänligt, onyttigt, enkelt och gott (och sojafritt).

KIKÄRTSTOFU, SCRAMBLED - NOT STIRRED

Kategori: Frulle, Vardagsmat

Vill du ha ett billigt, nyttigt alternativ till äggröra? Eller försöker du undvika att äta för mycket soja (tex scrambled tofu)? Känns det lite väl dyrt att köpa en massa tofublock för att få en nice scrambled tofu-frukost till vardags? Despair no more! Kikärtstofu. Så simpelt, så gott, så mångsidigt. Jag antar att ganska många sett/hört talas om att man kan göra typ scrambled eggs på tofu och det är verkligen guld om man gillar att bruncha eller liknande. 
 
 
 
Det finns lite olika sätt att göra kikärtstofu på och jag tänkte presentera tre av dom, samt vilket som är min favorit och varför. Först ut är den krångliga kikärtstofun. Om man googlar "kikärtstofu" är detta den version som dyker upp. Den går basically ut på att ställa kikärtsmjöl i blöt över natten, sedan koka det vattnet och blablabla. Det är alltså inte extremt krångligt egentligen, eller mer tidskrävande, men ibland vill man ju ba göra saker NU. Inte över natten. Hur som helst verkar denna versions slutprodukt lämpa sig bättre för stekning och dylikt. Min research har lett mig till slutsatsen att man under inga som helst omständigheter bör frysa in kikärtstofun, då den innehåller rätt mycket vatten. Det verkar effa upp den. Jag kommer inte dela receptet på denna version då den lätt går att googla fram om man känner för det! 
 
 
 
Den andra versionen verkar vara en snabbversion som gör tofun väldigt vattnig och olika personer har på internetet uttalat sig om hur det verkligen inte lämpar sig för stekning eller tillagning alls typ men passar perfekt i sallader och dylikt. Det suger ju om man vill göra tofun scrambled eller fritera den (mmmm). Version nummer tre går ut på att mixa blötlagda kikärtor och sila för att sedan koka upp det avsilade vattnet, detta leder ju dock till restprodukter men eftersom falafel görs bäst på okokta kikärtor så är det ju perfa. Men jag gör nog hellre tofun i samband med att jag ska göra falafel i så fall, och inte tvärtom.
 
Så jag provade runt lite och hade kanske tur (??) men jag tycker det blev skitbra. Så här kommer min version (mest som nr 2), en kanske inte fullt lika tjorvig eller fullt lika mångsidig som någon av de andra, men minst lika god och möter båda halvvägs någonstans. 
 
 
 
Kikärtstofu:
- 2 dl kikärtsmjöl (gör eget! det är kul!) 
- 4 dl vatten 
- en nypa gurkmeja 
- salt 
 
Ta en liten bunke. Blanda mjölet med hälften av vattnet, alltså 2 dl. Rör bort alla klumpar! Koka upp resterande vatten med salt i en kastrull. När vattnet kokar häller du i smeten från bunken under konstant omrörning. Dra sedan ner till låg/medeltemperatur och låt puttra under omrörning i ca 10 minuter. Nyp i lite gurkmeja om du vill, bara för den härliga färgen. Smeten blir väldigt tjock och krämig. Ta en bakduk och lägg i en form (jag hade en matlåda av glas, så inte allt för stor). När smeten puttrat i 10 minuter häller du upp den i formen, på duken. Jämna till uppepå och låt det sedan stå och svalna helt! Ställ sedan in i kylen i ca 1 timme, sedan är det fritt fram att "kuba" tofun. Ät den som den är eller istället för kyckling i en caesarsallad. Fritera den, scrambla den.. You name it. Den smakar mycket mer än vanlig tofu så man får prova sig fram med kryddningen. Den kan vara svår att steka men är fett god ostekt. 
 
För min scrambled frulle-tofu så mosar jag bitarna lite lätt med en gaffel, sätter en panna på ganska hög värme och snabbsteker i olja. Det är inte ens lite svårare än det låter! Enjoy! 
 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2016-03-09 | 10:09:11

    Måste absolut provas, det ser gott ut :)/iseron86

  • a n n i k a säger:
    2016-03-09 | 16:12:44
    Bloggadress: http://blogofphoto.webblogg.se

    Gott!

Kommentera inlägget här: