veganskvardag.blogg.se

Vegansk vardag - mest vardagsmat, kanske lite annat. Studentvänligt, onyttigt, enkelt och gott (och sojafritt).

VEGAN BANANA PANCAKES

Kategori: Frulle, Vardagsmat

Tänker dela med mig av mina två bästa recept på bananpannkakor, fluffiga american style och riktigt goda båda två. Det ena receptet är någon standardversion som jag twerkat och bananen var från början till för att ersätta ägg men det blev ju dubbel lycka när jag insåg att pancakesen även smakade banan. Det andra är baserat på det fantastiska two-ingredient-receptet för kakor som består av endast mosad banan och havregryn (jag brukar tillsätta hemgjort jordnötssmör eller hemgjord nutella i kakorna). Mer detaljer om det kakreceptet kommer nog i ett senare inlägg. 
 
 
 
Hur som helst, jag kände mest att om man kan baka dessa två ingredienser i ugnen till fett goda kakor så borde man kunna steka de också. Så jag tillsatte lite hemgjord havremjölk (deets to come) tills det såg ut som pancakesmet och stekte skiten. Det blev super! 
Att konstatera är alltså att jag generellt inte är särskilt mycket av en #hälsovegan när det kommer till maten jag instagrammar men i hemlighet är jag lite smånyttig och gillar att i alla fall veta att jag kan hälsofiera "vanliga" recept om jag känner för det (det gör jag oftast inte). Generellt uppfattar många oss veganer som alltigenom supernyttiga men vafan ett bakverk är ju ett bakverk och ska ju vara ett bakverk. Hur som helst. 
 
 
 
Banana pancakes! version 1:
ca.16 st (halvera helst inte receptet, det smakar väldigt mycket bakpulver då, ät ba mer)
 - 5 dl mjöl 
- 1 msk bakpulver 
- 1 tsk bourbon vaniljpulver 
- 1 msk socker 
- 3 dl vegetabilisk mjölk (typ havre, har du ingen hemma så tar det två sek att göra) 
- 1 dl vatten 
- 2 mosade bananer 
 
Rör ihop de torra ingredienserna och blanda ner vätskan. Vänd ner de mosade bananerna och vispa lite i typ en minut (ballongvisp ps). Stek på medelvärme i några minuter på varje sida (ha tålamoood) och vänd först när det bildas små bubblor ovanpå. Sen äre bara att äta! Sett ovan är de serverade med kokosgrädde (ställ en burk kokosmjölk i kylen över natten, skopa ur det som hårdnat högst upp, ta inte med något av vattnet, vispa till fluffigt, done), frysta blåbär och chokladsås (recept på chokladsåsen kommer). Gööött. 
 
 
 
 
Banana pancakes! version 2 (den "nyttiga" varianten":
- 3 dl havregryn 
- 1 banan 
- 2,5 dl vegetabilisk mjölk (tex egengjord solrosmjölk för lite extra vitamin E) 
 
Mixa havregrynen i en matberedare eller med mixerstav tills det blir som ett mjöl. Mosa bananen med en gaffel och blanda den med mjölet. Vispa ihop med mjölken och stek på medelhög värme. Klart! Enkelt, gott och ofta har man allt som behövs hemma. Ovan har jag serverat mina pancakes med en chiasylt, rostade hasselnötter, auberginebacon och en liten boll med jordnötssmör (recept på samtliga tillbehör kommer). Detta åt jag på min födelsedag och det var fett nice för jag hann äta en riktigt god födelsedagsfrulle trots vardag och föreläsning. 
 
Så där har ni mina två recept på banana pancakes, växlar lite mellan dessa beroende på vad jag har hemma/är sugen på. Det första receptet är ju lite sötare men självklart kan man hälla på lönnsirap eller ha i lite socker/annan sötning i det andra receptet också! Det var nog allt. Ciao veganimals! 

KOMMENTARER:

  • Anonym säger:
    2016-03-08 | 13:23:50

    Härliga bilder! Ska bli roligt att få se alla dina mumsiga recept:) / iseron86

Kommentera inlägget här: